ساخت ایران
ساخت ایران
یادداشت ها

کالای ایرانی با برند خارجی

منتشر شده در

توی این چند روزه یکی از موضوعاتی که بهش داره اشاره میشه مسئله کالای ایرانی خصوصا تولیدات لوازم خانگی هست. امروز تصمیم گرفتم تا دیدگاه خودم رو در این مورد با شما به اشتراک بذارم. پس در این مقاله کوتاه همراه من باشید تا بررسی هایی درباره کالای ایرانی با برند خارجی رو داشته باشیم. 😊

مسئله کالای ایرانی از قبل هم وجود داشت اما چیزی که بهش رنگ و بوی تازه ای رو داد همین ممنوعیت ورود کالاهای کره ای ها در زمینه لوازم خانگی بود.

وقتی حرف از کالای ایرانی به گوش میرسه با خودمون (البته منظورم بعضی از افراده نه کلی) میگیم، کالایی که کیفیت پایینی برخورداره و قیمت نامناسبی هم داره.

به هر حال شما نمیتونید کالای ایرانی که محصولی جدید هست رو با کالای خارجی در زمینه مثلا لوازم خانگی مقایسه کنید علت این هم در گذشته بخاطر کیفیت و گارانتی و البته سابقه طولانی مدت و همچنین پرآوازه بودن شرکت های خارجی نزد مردم بوده.

این یکی از مشکلات در گذشته بود.

خوب میدونید با اعمال تحریم های یکجانبه امریکا متاسفانه خیلی از همین شرکت های خارجی از ایران رفتند و حتی این در مورد واردات کالا هم مشکلاتی رو متوجه کشور کرد.

یکی از دوستانی که در زمینه واردات فعالیت میکنه میگه زمانی که تحریم ها اعمال شد به ما گفتند فقط تا این ساعت و این روز فرصت دارید برید و در ادامه گفت که وقتی موعد اون زمان رسید حتی اجازه بارگیری و خروج کالا بخاطر تحریم رو به ما ندادند.

البته این مورد رو در چند سال پیش شاهد بوده و این تحریم یکجانبه از سوی درست همین کشور دوست شرقی خودمون بوده.

خوب بگذریم که چه بود و چه شد و چه خواهد شد.

اما نکته مهم اینه که در زمان سختی ما رو تنها گذاشتند و این خود بخاطر متاسفانه وابستگی خیلی از کارخونه ها و غیره به واردات خارجی بود که باعث افزایش قیمت و متاسفانه شاهد کم شدن کالا در بازار بودیم.

خدا رو شکر که هنر نزد ایرانیان است و بس 😀 . به همت متخصصان داخلی در طول این مدت کوتاه تونستیم در بخش لوازم خانگی خودکفا بشیم و مثله قضیه واکسن که براتون گفتم حالا که دیدن داریم میزنیم از اونا جلوتر میگن بیاید بهتون کالا بدیم.

یا حتی میگن لوازم خانگی تحریم نیست هرچی میخواید بیاید ببرید.

این یک مزیته مثبته که بنظرم مسئولین اگر هم قرار است اجازه بدن شرکت های خارجی در داخل کشور فعالیت داشته باشند باید از اونها تعهد و حتی جریمه بخاطر ضررهای وارده به کشور دریافت بشه تا هر وقت خواستن نرن و بیان و ضرر بزنند به کشور.

موردی که میخوام اشاره داشته باشم اینه، که کالای ایرانی اونقدر هم که خیلی ها فکر میکنند بی کیفیت نیست و دلیل اینکه فکر میکنند و یا میبینند که کیفیت پایینی داره فقط خودشون هستند.

بزارید یه مثال ساده بزنم: فرض کنید یه گوشی iPhone یا یخچال Samsung داشته باشید. خوب شما ازش خوب نگهداری میکنید و با استفاده صحیح از اون میگید که این محصول خوبه و خیلی هم ازش خوب مراقبت میکنید. (مثه بچه خودتون 😀 )

وقتی نوبت به گوشی و یخچال ایرانی میرسه، میرید طبقه ۱۰ و گوشی رو پرت میکنید پایین و وقتی خورد میشه میگید بی کیفیته 😀 با پخچال هم تو خونه رقابت کشتی فرنگی راه میندازید 😐

اما دور از شوخی قبول دارم که ممکنه کیفیت در بعضی از محصولات کم باشه اما اگه حمایت بشه مطئن هستم تولید کننده هم سعی در بهبود کالای خود کنه.

نظارت مردم و صد البته نظارت مسئولین مربوطه میتونه باعث افزایش کیفیت محصول بشه.

دلیل دوم که شاید بخوایم بهش اشاره کنیم مسئله هزینه کالای ایرانیه که در بیشتر اوقات این هزینه یا زیاده که مقرون به صرفه نیست ویا با کالای خارجی که کیفیتش از اون بهتره برابری میکنه و این یعنی عدم رعایت اون برابری.

و مشخصه که، شخصی که اقدام به خرید میکنه میگه چرا ایرانیشو بخرم که ممکنه کیفیتش کم باشه میرم خارجیشو میگیرم.

متاسفانه قیمت پایین هم میتونه تاثیر بسزایی بزاره. برای مثال شخص خریدار با خودش بگه چرا قیمت کمه؟ حتما یه مشکلی داره یا بی کیفیته ویا دست دومی چیزیه که با این قیمت به فروش میرسه.

مسئله ای که هست متاسفانه همون بحث نظارت که نباشه همین اتفاقات میوفته و بحث هزینه کالا صرفا یه مورد از چندین مورده.

یکی دیگه از مسائلی که در کالای ایرانی باهاش مواجه هستیم به هیچکدوم از اینا ربطی نداره و اون ثبت کردن برند خارجی یا ساخت کشور دیگه روی کالاست.

کالایی که تولید ایران هست باید به اسم یه برند شرکت خارجی به فروش برسه و به شهرت اون برند اضافه کنه یا شاید باید بگیم کالایی که تولید ایران هست بجای اینکه عبارت ساخت ایران روی اون ثبت بشه میزنه ساخت چین، امریکا و غیره.

دلیل اون هم میشه از تولید کننده پرسید و شما با پاسخ عجیب مواجه میشید که میگن چون به فروش نمیرسه و ما مجبوریم از برند دیگه ای استفاده کنیم.

اما من قرار نیست اینجا درباره این مشکلات صحبت کنم چرا که صحبت درباره مشکلات، هیچ مشکلی و هیچ دردی رو دوا نمیکنه. پس بزارید بریم ببینیم چه راهکارهایی میتونه به ذهن ما برسه تا بتونیم کالای ایرانی رو بفروش برسونیم و جلب اعتماد مخاطب ایرانی رو داشته باشیم.

راه حل هایی که به ذهن من میرسه در موارد زیر گفته میشه که البته ممکنه با بعضی از اونها موافق باشید و یا مخالف و یا شاید راهکارهای بهتری رو در نظر داشته باشید. اما بریم سراغ راه حل ها:

مورد اول : تولید کننده. بله فقط همین یه کلمه تولید کننده. چرا که تولید کننده با تولید کالای مرغوب و با کیفیت و با قیمت مناسب میتونه مخاطب رو به خودش جذب کنه. زمانی که کیفیت خوبی نداری و قیمت مناسبی هم نداری پس حمایت رو هم نداری و مخاطب رو نمیتونی با دلیل به جذب برای خرید کالای خودت کنی.

مورد دوم: نظارت. ببینید بحث نظارت روی کالای ایرانی باید وجود داشته باشه. نظارت فقط نظارت بر کیفیت و قیمت نیست بلکه میتونه نظارت نوعی روش حمایتی باشه. میشه با یه تحقیق ساده مشکلات یه کارخونه ایرانی رو تشخیص داد و با نظارت مسئولین کشوری و مسئولین خوده شرکت مشکلات در راه اون کسب و کار رو برطرف کرد. خیلی از تولید کنندگان متاسفانه نه حمایتی دارن و نه بهشون مجوز میدن. در حالی که این توان در اونا وجود داره. خدا رو شکر در طی مدت اخیر شاهد بهبودهای خوبی بودیم که بنظرم راضی کنندست اما کافی نیست 🙂

مورد سوم: تبلیغات. درسته خوده تولید کننده مسئوله تولید و تبلیغه اما اگر صداوسیما بجای تبلیغ خیلی از محصولات خارجی کالاهای ایرانی رو بیشتر تبلیغ کنه خیلی بهتره. البته مثله اینکه راهکارهایی داده شده که باید دید چطور انجام میشه و آیا اون راهکارها مناسب بوده یا نه. بنظر من میتونن مبلغ کمتری برای تبلیغ کالای ایرانی بگیرند. متسفانه وقتی تبلیغ یخچال ایرانی رو در تلویزیون میبینید بعد از گذشت حدودا چند دقیقه یا چند ساعت بعد شاهد تبلیغ یخچال خارجی هم هستیم که بنظرم این به دور از انصافه. به هر حال بازم میگم بحث تبلیغاتی باید مدیریت و حساب شده باشه.

مورد چهارم: حمایت مردم. ببینید برای جلب حمایت مردم نیاز به آموزشه. متاسفانه باید استفاده از کالای ایرانی رو یه جور توصیه مناسب چه در صداوسیما و چه در بخش های مختلف کشور و دستگاه های اجرایی مختلف و چه در بین فروشندگان کالاها جا انداخت. برای مثال وقتی میرم خرید یه تلویزیون ایرانی فروشنده اول میگه این کالای خارجی خوبه ولی اگه میخوای پولتو بریزی تو سطل زباله بیا ایرانیشو بخر 😐 که بنظر من اصلا صحیح نیست. خودم در زمینه الکتریکی مدتها پیش با همین مسئله در جایی مواجه شدم!

مورد پنجم: کنترل. ببینید مسئله ای که شاید روی بازار تاثیر گذاشت شاید همین نبود کنترل بود. یعنی بدون داشتن برنامه برای آینده یهو تولیدکنندگان خارجی رفتن و شوک به بازار وارد شد و البته که فشار کوچیکی هم به تولید کنندگان داخلی وارد شد. چرا که اونها بعضی ها قطعاتشون وابسته به شرکت های خارجی بود و تحریم شدند و بعضی دیگه هم ظرفیت تولید نداشتن و نمیتونستن به تقاضای بازار جواب مثبت بدن. این فقط و فقط به خاطر عدم مدیریت صحیح بود و بنظرم باید مسئله مدیریتی خصوصا آینده نگری حتما و حتما در دستور کار مسئولین و حتی تولید کنندگان قرار بگیره.

ممکنه موارد زیادی در راه کالای ایرانی وجود داشته باشه که در اینجا ذکر نشده و ممکنه شما راهکارهای خوبی داشته باشید که خوشحال میشم با من در اشتراک بزارید تا بتونم بیشتر در این مورد براتون بزارم.

در کل امیدوارم از محصولات ایرانی استفاده کنید چرا که خودش باعث ایجاد اشتغال در کشور میشه و مورد دوم هم میتونه بحث چرخه اقتصادی باشه چرا که با خرید کالای ایرانی ارز از کشور خارجی نمیشه و حتی میتونه ارز آوری هم داشته باشه.

نکته جا مونده همین مسئله صادرات بود که جا افتاد و اینجا مختصر براتون مینویسم. بعضی از عزیزان میگن چرا باید کالای ایرانی در داخل کشور هزینش بیشتر از خارج کشور باشه؟! و بنظرم شاید این سوال خیلی خیلی خوبی باشه.

نظر شما چیه؟ چه راهکار و چه توصیه ای دارید؟ در این روزها سعی کنید با هشتگ کالای ایرانی از کالای ایرانی و تولید و اشتغال زایی حمایت کنید 🙂

مقاله امروز بیشتر توضیحی بود و نتونستم راهکارهای زیادی در این مورد بنویسیم و علتش شاید تنها نداشتن اطلاعات کافی باشه پس امیدوارم در این مورد منو ببخشید.

دوستان شب پاییزیتون بخیر باشه 🍁🍁😊

توسط امیرحسین محمدی

طراح و برنامه نویس وب. متولد دی ماه 74 و دارای مدرک مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر. علاقهمند به وردپرس و یادگیری مطالب مرتبط با وب.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *